Gdynia kończy 86 lat

Dzisiaj, tj . 10 lutego 2012 r., Gdynia kończy 86 lat. Jest to więc stosunkowo młode miasto, wiemy dlaczego i z jakich przyczyn powstała (przynajmniej mam nadzieję, że wiecie). Jako, że od paru miesięcy (3) mieszkamy w Trójmieście – postanowiłam zamieścić o tym fakcie notkę – tym bardziej, że właśnie w Gdyni chcemy osiąść na stałe. Obecnie mieszkamy w Redzie, ok. 20 min. do rzeczonego miasta, w Gdyni będę też zdawała egzamin na prawo jazdy.

Czemu Gdynia? Jakoś nie przepadałam nad morzem… (no chyba, że zimą, kiedy wzburzone morze zachwyca swoją „złowieszczością”).  Aż nagle zamieszkaliśmy w Trójmieście i…odpowiem butnie – w końcu żyje się tutaj najlepiej – dumnie być „Śledziem” (odsyłam do artykułu: Dumne Śledzie). Czemu nie zdecydowaliśmy się zostać w Krakowie? Przede wszystkim, dlatego, że Kraków zaczął być dla nas klaustrofobiczny – władze miasta niewiele robią, raczej korzystają z dawnej tradycji i „naburmuszenia” – „jak to, my coś musimy robić? Przecież jesteśmy Krakowem!”.  Przynajmniej po tych 6 latach spędzonych w tym mieście tak z mężem czujemy (to nasze subiektywne odczucie oczywiście). Nie sądzę, że Kraków jest zły – jest piękny (zabytki architektoniczne fantastyczne), ta mnogość cudownych małych księgarenek i antykwariatów, o których, wydaje się, że świat zapomniał. Kraków jest też miastem, gdzie dużo się dzieje (przynajmniej działo, ostatnio czytałam, że władze Krk ograniczyły fundusze na kulturę) – świetnie czują się tutaj turyści i studenci. Poznaliśmy fantastycznych ludzi, z którymi mimo sporej odległości, mam nadzieję, utrzymamy kontakt. Nam jednak, jako mieszkańcom, nie było najlepiej – dusiliśmy się w tym „Krakówku”, też dosłownie – stężenie smogu w tym mieście jest zatrważające. Nadszedł czas, że zapytaliśmy siebie, co dalej. Zostajemy i tworzymy dom, czy szukamy czegoś innego. Wybraliśmy „coś innego”. I jak na razie nie żałujemy. Choć ja nadal nie mam stałej pracy (jedynie kontrakt i pracę zdalną) wiążemy przyszłość z tym miastem, które obchodzi dzisiaj 86. rocznicę nadania praw miejskich. Mam tylko nadzieję, że nie rozczarujemy się Nią🙂

Program uroczystości

i jeszcze małe co nieco:

Gdynia:

i Trójmiasto:

Skomentuj

