Balladyny i romanse

Nazwisko Ignacego Karpowicza dotychczas było mi nieznane. Gdyby ktoś trzy miesiące temu spytał kto to jest – nie miałabym pojęcia. Serio. Jedna z jego książek przez zupełny przypadek trafiła w moje ręce, a raczej torebkę upominkową, którą otrzymałam ostatniego dnia mojej poprzedniej pracy. Były to Balladyny i romanse.

Bałam się tej książki. Na okładce informacja „Paszport Polityki”. Czytałam w Internecie – Ignacy Karpowicz, Paszport Polityki, nominowany do Nagrody Nike. Nie wróżyło to dobrze. Nadal w pamięci miałam Dorotę Masłowską, laureatkę Nagody Nike i Paszportów – której fenomenu do tej pory nie jestem w stanie pojąć i zrozumieć.

Stało się, tydzień temu zaczęłam czytać… i powieść pochłonęła mnie całkowicie. Przeczytanie prawie 600 stron zajęło mi tydzień, wczoraj skończyłam. Powiecie, „phi” tydzień – słabo.

Pamiętajcie, że chodzę do pracy, po pracy różne spotkania ze znajomymi itp.🙂. To na moje usprawiedliwienie.

Książka mnie zafascynowała. Niby błaha/błahe historia/historie jakich wiele. Ale nie przestawałam czytać – nie mogłam. Czytałam wszędzie – w tramwaju do pracy i z pracy (zastanawiałam się nawet czemu dojeżdżam tylko 15 min. do pracy!), w domu między zmywaniem, prasowaniem i sprzątaniem. Leżąc z kotem i bez kota. Na balkonie i koło kociej kuwety, obok męża i będąc samą :D Dawno żadna książka mnie tak nie zafascynowała. Język soczysty, mnóstwo wulgaryzmów, które dodają książce… uroku. Świetne spostrzeżenia autora dotyczące szarej, smutnej, polskiej rzeczywistości pracowników sklepu spożywczego, uczelni i korporacji. Obok ludzi żyją w niebie bogowie: greccy, chrześcijańscy itp., którzy postanawiają zamknąć swój interes i wkroczyć do świata ludzi, do „kraju z promocji – Polski”. Pomysł choć prosty, został świetnie podany i okraszony niesamowitą erudycją pisarza.

Polecam, tym bardziej iż jest to proza polska. Już niedługo zapoznam się z innymi pozycjami tego pisarza. Warto!

Wydawnictwo Literackie
Rok wydania: 2011
978-83-08-04585-5
Oprawa: miękka
Format: 14.5×21.0cm
Liczba stron: 580
Wydanie: 1

Skomentuj

